Limbaje de programare. Limbajul Pascal





  • Primul program Pascal
  • Erori în programe Pascal
  • Comentarii
  • Texte explicative

Ştim din matematica de clasa a V-a că există aşa numita matematică în baza doi, care foloseşte doar cifrele 0 şi 1. Această matematică a fost creată o dată cu primele calculatoare, deoarece acestea în interiorul lor nu ştiu calcula decât în acest sistem binar de două cifre.
Deci, primele programe erau scrise folosind direct aceasta matematică, adică folosind doar cifrele 0 şi 1.

Aşa cum pentru a comunica între noi zi de zi în limba română sau orice altă limbă folosim un set de reguli numite gramatică, tot aşa scrierea unui program pentru calculator presupune respectarea unor reguli şi convenţii. Acestea sînt cuprinse în ceea ce numim limbaj de programare. Limbajul în care erau scrise primele programe se numeşte limbaj cod maşină. Acest limbaj este defapt cel înţeles de mircoprocesoare.
Dar scrierea unui program în acest fel era foarte greu de făcut, cerea mult timp, iar posibilitatea apariţiei unor greşeli era foarte mare.
De aceea mai tîrziu au fost inventate
limbajele de nivel înalt, cum sunt Pascalul, C, C++, Java şi altele. Aceste limbaje de nivel înalt sunt formate din instrucţiuni care pot fi mai uşor înţelese de om, iar sensul lor în general, este derivat din limba engleză. Prin aceste instrucţiuni pur şi simplu spunem calculatorului ce să facă, (respectând binenţeles un anumit set de reguli şi convenţii pe care le vom vedea în capitolul următor).

Calculatorul nu înţelege limbajele de nivel înalt, el nu ştie Pascal, nici C sau Java sau nici un alt limbaj de acesta evoluat. De aceea un program scris în unul din aceste limbaje, numit şi program sursă, pentru a putea fi executat de către calculator, el trebuie compilat înainte.
<!--[if !vml]--><!--[endif]-->
Compilarea: este operaţia de traducere a unui program scris într-un limbaj de nivel înalt în limbaj cod maşină, care poate fi executat de către calculator.

Primul program Pascal
Pentru a scrie azi primul program în Pascal avem nevoie să învăţăm prima instrucţiune din Pascal, adică o instrucţiune prin care comandăm calculatorului să scrie ceva, să afişeze un text, pe monitor. Numele acestei instrucţiuni este WRITE (cei care ştiţi engleză trebuie că cunoaşteţi sensul verbului to write).

Iar primul program şi cel mai simplu poate arăta aşa:
begin
        Write (‘Clasa a 6-a’);
end.
În Pascal există o regulă generală şi anume începutul oricărui program se face cu cuvântul beginiar sfârşitul programului se anunţă cu cuvântul end urmat de punct. Deasemenea fiecare linie de comandă se termină cu punct şi virgulă.
Execuţia programului va avea ca rezultat afişarea propoziţiei Clasa a 6-a.Observăm că pentru aceasta textul nostru trebuie cuprins între două apostroafe şi închis între paranteze. Aceasta este ceea ce se numeşte sintaxa intrucţiunii WRITE.
Pentru ca să vedem rezultatul execuţiei programului, trebuie ca el să fie scris aşa cum este în mediul de editare Turbo Pascal sau Borland Pascal, apoi să fie compilat şi lansat în execuţie (rulat).
Petru cei care nu au instalat şi nu sunt familiarizaţi cu programul Turbo Pascal sau Borland Pascal, prezentăm separat o anexă a instalării şi utilizării programului Turbo Pascal 7.0. Cei care îl au instalat pe calculator şi cunosc deja modul de lucru cu acest program, pot sări peste anexa aceasta.

Tutorial "Programarea Pascal. Şiruri de caractere"


gin-top: 0px;">
Desigur că în cazul unor programe simple cum este cel pentru calculul mediei aritmetice, nu este greu ca acestea să fie scrise corect. Dar mai târziu când veţi ajunge să scrieţi programe mai lungi, mai complexe, ce conţin calcule matematice complicate, posibilitatea apariţiei unor astfel de erori este foarte mare.


Comentarii în programe Pascal
Pe lîngă textele explicative ce transmit diverse mesaje de ghidare utilizatorului, într-un program Pascal se mai pot introduce şi comentarii. Acestea sunt utile doar programatorului pentru a înscrie diverse informaţii despre ce face şi despre cum este conceput respectivul program. Comentariile reprezintă orice text încadrat între două acolade şi poate fi pe unul sau mai multe rânduri:

{acesta este un comentariu in Pascal}

şi au următoarele caracteristici:
  1. sunt ignorate de către compilator. Rezultă de aici că:
    • nu sunt executate de către calculator
    • textul cuprins între acolade nu va fi afişat niciunde cînd vom rula programul
    • comentariile nu modifică cu nimic execuţia programului şi nici rezultatele afişate
  2. comentariile pot fi introduse oriunde în program şi pot fi oricâte dorim.
Reluăm ca şi exemplu scrierea programului de mai sus, dar în care am introdus şi nişte comentarii (poate prea multe):

{program care citeste 2 numere   si apoi le afiseaza asa cum sunt}

 program numere_comentat; {numele programului trebuie continut intr-un singur cuvant, fara spatii}
 Var nr1: integer;  nr2: real;  {am definit o variabila ca si reala} 
Begin    {de aici incepe programul} 
Write ('Introduceti numarul intreg='); 
Readln (nr1);  Write ('Introduceti numarul real='); 
Readln (nr2); {programul citeste variabila reala}
Writeln ('Numarul intreg este=', nr1); 
Writeln ('Numarul real este=', nr2);   {programul afiseaza deci, cele doua numere exact asa cum au fost introduse, fara nici o modificare}
 end.

Salvaţi şi executaţi pe rând cele două programe numere şi numere_comentat. Observaţi dacă în timpul rulării celor două programe exită vreo diferenţă.
Poate că acum la aceste programe simple şi scurte nu vedeţi utilitatea folosirii comentariilor. Dar în cazul unor programe mari, de zeci sau sute de instrucţiuni, liniile de comentariu introduse din loc în loc şi în punctele principale ale programului, vă vor ajuta foarte mult să vă daţi seama despre ce este vorba în program, fie că reluaţi lucrul la acel program după un timp mai îndelungat, fie că după voi va urma un alt programator care va trebui să facă unele modificări.


Utilizarea  textelor explicative

În cadrul programelor complexe în care se folosesc mai multe variabile şi se cere introducerea de la tastatură a conţinutului unora dintre ele, precum şi afişarea conţinutului altora, pentru un utilizator care nu cunoaşte limbajul Pascal şi nici nu vede programul sursă, ar fi foarte greu să ştie în fiecare moment, conţinutul cărei variabile i se cere a introduce de la tastarură, precum şi conţinutul cărei variabile este afişat. De aceea într-un program se mai introduc şi linii de text explicativ, care uşurează utilizarea lui de către un client. Linile de text explicative sunt introduse tot cu ajutorul instrucţiunii Write sau Writeln şi ele nu influenţează cu nimic rezultatul programului.








Transcriem mai jos programul nostru adăugând şi explicaţiile necesare.
program text2; Var propoz: string; Begin  Write (‘Introduceti propozitia dorita: ‘);  Readln (propoz);  Write (‘Textul este: ‘);  Write (propoz); end.
Trebuie acordată o mare atenţie ca valoarile variabilelor introduse de către utlizator de la tastatură să fie compatibile cu tipul variabilelor, declarate în secţiunea de declaraţii. Astfel o variabilă de tip integer sau numere şi numere_comentat. Observaţi dacă în timpul rulării celor două programe exită vreo diferenţă.
Poate că acum la aceste programe simple şi scurte nu vedeţi utilitatea folosirii comentariilor. Dar în cazul unor programe mari, de zeci sau sute de instrucţiuni, liniile de comentariu introduse din loc în loc şi în punctele principale ale programului, vă vor ajuta foarte mult să vă daţi seama despre ce este vorba în program, fie că reluaţi lucrul la acel program după un timp mai îndelungat, fie că după voi va urma un alt programator care va trebui să facă unele modificări.